ویروس و بازخوانی حقوقی آن

مسئولیت قراردادی عبارتست از التزام متعهد به جبران خسارتی که در نتیجه عدم اجرای قرارداد به طرف او وارد می­ شود. فرض قانون آن است که هرجا قراردادی انجام نشود، مستند به فعل مدیون است مگر اینکه او بتواند آن را به قوه قاهره یا فورس ماژور نسبت داده و تقصیر مفروض را از دامن خود بزداید. با این حال، قانون مدنی به صراحت از قوه قاهره سخن نگفته و به همین سبب دکترین نیز در مقایسه با سایر مطالب کمتر در این باره قلم زده است. شاید طبع قوه قاهره که متضمن استثنائات است هم در این کم­ کاری نقش داشته، چه اگر بنا بود مسأله هر روزه باشد که دیگر از آن به عنوان قوه قاهره یا به قول انگلیسی ­ها عمل خدا یاد نمی­ شد. با این وجود مواد 127 و 129 قانون مدنی، نگاشته­ های اساتید بارز حقوق و نیز عرف تجاری بین­ المللی که در قراردادهایی مانند شرایط عمومی پیمانکاری ایران نیز رسوخ کرده نه تنها اصل وجود فورس ماژور در حقوق ما را غیر قابل انکار کرده که شرایطی چون خارجی بودن، مقاومت ناپذیری و ممکن نبودن پیش­ بینی را نیز برای آن مقرر کرده است.

اکنون و در شرایطی که بیماری کووید-19 علاوه بر سلامت و سیاست، شرایط اقتصادی جامعه ما راهم نشانه رفته است وقت آن است که حقوقدانان و حقوق خوانان با استفاده از فراغت اجباری حاصله فرصت را جهت بررسی تأثیرات حقوقی این بیماری عالم گیر غنیمت شمرده و در این زمینه بخوانند و بنویسند. به ویژه آنکه در روزهای اخیر بسیاری از ما با سؤالهای متعدد موکلین و مراجعین در خصوص تعیین تکلیف قراردادهایشان روبرو شده و شاید هم پاسخ­ های متنوعی به آن داده ­ایم. به نظر می­رسد که در خارج بودن ویروس کرونای جدید از حیطه اختیار متعهد تردیدی نباشد. پس محل بحث به آنجا کشیده می ­شود که اولاً بسته به قراردادها و موقعیت­ های متنوعی که در جامعه امروز وجود دارد، حتی با فرض نوعی بودن معیار، حادثه خارجی پیش آمده تا چه حد مقاومت ناپذیر است و ثانیاً امکان پیش بینی کرونا و تأثیرات آن از چه زمان و در چه قراردادهایی وجود داشته یا نداشته است. بدیهی است معضل اصلی آنجاست که حادثه پیش آمده با اسباب دیگری که منتسب به متعهد است در هم آمیخته و تفکیک مسئولیت دشوار گردد.

باعث امتنان است که سروران ارجمند در همین صفحه مجازی یا به هر ترتیبی که مناسب می ­دانند، ما و بقیه همکاران را از تجربیات و نظرات خود بهره­ مند گردانند.

6 پاسخ

دیدگاه شما